

Apoyado en la memoria de su infancia durante la guerra en su sitio de nacimiento Rithy Panh se ha creado una imagen con gran fuerza simbólica, una imagen perdida, usando figuras y escenarios, comentario basado en el texto de su memoria, y música, ilustrando la revolución de la Kampuchea Democrática y su vida de entonces.
It all starts with purity, and ends with hate. I know the Khmer Rouge photographed executions. Why? For proof? To complete a report? What man having photographed this scene would not want it to go missing? I look for this picture. If at last I should find it I could not show it, of course. And anyway, what would the picture of a dead man reveal? I prefer this anonymous young woman, who defies the camera, and the eye of her torturer, and still looks straight at us. Scarlet blood that covers Kampuchean cities & plains, our Fatherland, sublime blood of workers and peasants, sublime blood of men and of women, of revolutionary fighters. Blood turned to implacable hatred and resolved fighting, you freed us from slavery. Yet one does not film with impunity. I look at these child laborers. Their hands. Their faces. Their weary bodies. This young avant-garde works toward its own destruction.


¡Abandonar las ciudades y volver al campo, la vuelta a la belleza es un camino espinoso!At night, I told stories from before of ghosts, and witches, of lost travelers, and mischevious children. So they put me in the kitchen, where we ate well. I told the story of the Apollo rocket, racing for the moon, to these revolutionaries who spoke in numbers and codes. Scarlet blood that covers the cities and plains, do you cover the Moon too? I dreamt of walking on it like Neil Amstrong lightfooted and childlike. One small step for man One giant leap for mankind. But who are these people? asks a comrade. These people who walk on the moon? They are Americans. I saw the pictures back then. Americans? You’re lying. That’s impossible.
¡Por el "Angkar"!
Lo que tenemos aquí es la película tanto con voz en inglés como con voz en francés, esto son las dos versiones que yo he encontrado en Internet. Igualmente, disponemos del libro, en sus versiones en inglés y con su formato original, y en francés, sin su formato original. La voz en ausente, o comentario, como les gusta llamarlo a ellos, se apoya enteramente en el libro, en ambas versiones:
Película en Inglés:
Libro en Inglés:
Película en francés:
Libro en francés:
In Cambodia’s first Oscar-nominated film, Rithy Panh uses clay figures, archival footage and voice-over narration to tell a deeply personal story: “For many years, I have been looking for the missing picture: a photograph taken between 1975 and 1979 by the Khmer Rouge when they ruled over Cambodia….On its own, of course, an image cannot prove mass murder, but it gives us cause for thought, prompts us to meditate, to record History. I searched for it vainly in the archives, in old papers, in the country villages of Cambodia. Today I know: this image must be missing. I was not really looking for it; would it not be obscene and insignificant? So I created it. What I give you today is neither the picture nor the search for a unique image, but the picture of a quest: the quest that cinema allows.”
*
Desde hace años, busco una imagen: una fotografía tomada entre 1975 y 1979 en Camboya por los Jemeres Rojos. Una sola imagen no sirve como prueba de un genocidio, pero invita a la reflexión, permite reconstruir la historia. La he buscado en vano en los archivos y por todas partes. Ahora he llegado a la conclusión de que esa imagen debe faltar. Lo que ahora propongo no es una imagen, o la búsqueda de una imagen, sino más bien la imagen de una búsqueda: la búsqueda que permite el cine. Ciertas imágenes deben seguir faltando por siempre, y deben ser reemplazadas por otras: en este movimiento esta la vida, el combate, la pena y la belleza, la tristeza y los rostros perdidos, la comprensión de lo que fue, a veces la nobleza e incluso la valentía, pero nunca el olvido.
http://www.filmaffinity.com/es/film458353.html


todos ellos lavados por el mar
