Es hablar de "grano" y es un reclamo profesor
Como bien dices nos encontramos muchas veces ante mezclas infernales de ruido y grano pero no creo que sea este el caso de un ruido que merezca ser arrasado.
Es cierto que al visionar el 1080p si comprobé (es fácil este hecho) cierto baile granular que podríamos calificarlo de "ruido" en alguna escena, algún plano estático, pero por contra en una gran parte de la película tuve una sensación de detalle que en ningún momento la he tenido con las ediciones en DVD .
En estos casos (aunque no soy muy partidario) podemos utilizar las herramientas que tenemos y desarrollar un script para "limpiar parcialmente este ruido" sin afectar mucho al grano que pueda llevar la cinta. En el caso del ripeo de Fito esa limpieza la veo extrema, ya que se ha quitado el ruido si podía haberlo... pero a la vez se ha eliminado todo el detalle del Bluray.
Algún análisis del Bluray tomado de diferentes webs:
Criterion have always done astounding jobs on almost all of their titles – no matter the age – but this blows similarly-aged titles out of the water (c.f. Seven Samurai) to make for a presentation that just edges into demo quality territory, a high accolade indeed for such an aged piece. Detail is generally very good throughout, with only a few moments lapsing into softer, less-focussed territory, and clarity otherwise remaining strong throughout. The black and white monochrome palette is well rendered, the varying shades of grey lovingly replicated, with excellent contrast and dynamic range, bright whites and deep, rich blacks at the polar opposite ends, with every kind of imperceptibly replicated shade of grey lovingly reflected in between. The close-ups are even more impressive than the longer shots – every wrinkle and every pore on the faces of the jurors represented here perfectly. There’s no sign of over-zealous DNR, nor edge enhancement or other digital tinkering, and a strong layer of suitably filmic grain reigns over the piece, only very occasionally appearing to get out of hand. All in all, I suspect that this movie has simply never looked this good, and this is another impressive job by Criterion.
"This new high-definition digital transfer was created on a Spirit 2K from a 35mm fine-grain master positive. Thousands of instances of dirt, debris, scratches, splices, warps, jitter, and flicker were manually removed using MT
The film is presented in a 1.66:1 aspect ratio. I think that most people who have seen "12 Angry Men" have accepted a somewhat dingy image, but this 1080p transfer "created on a Spirit 2K from a 35 mm fine-grain master positive" is quite a revelation. The B&W contrast is very sharp, and the image resolution is top-notch bringing out every bead of sweat in sharp relief. The thick grain structure enhances the sense of depth. I spotted just a few artifacts, very mild blotchy moments here and there, but we're talking very minor. This is a great transfer.
Region 'A' Blu-ray (November 11'): Well - we move from looking simply 'better' to looking incredibly superior. This is far beyond was I was expecting. The Criterion 1.66:1 1080P image is rife with beautifully consistent grain and improves significantly in detail and contrast over the much flatter SD renderings. There may be a shade of black boosting. This Blu-ray looks... amazing. Huge thumbs up on the appearance. I am really impressed.
Respecto a películas de la época, y ya que ayer estaba echando una ojeada a un HDTV 1080i de
"The Wrong Man, 1956" también con Fonda que tenía en mi disco duro, pude observar que ocurre algo parecido a este caso, me he llevado grata sorpresa por la cantidad de grano con la que se emitió este HD que supera en calidad por lo menos en un primer visionado parcial al DVD que era bastante aceptable de imagen como el de Warner Region 1- NTSC.
De hecho quería hacer un 720p pero el tamaño se me iba a unos 8-9 gb, de ahí que en primera instancia me estoy haciendo una copia a resolución DVD, y ripeándola en x264 con parámetros para no perder ese grano que trae.
En fin siempre es bueno o eso creo este tipo de diversidad de opiniones, todo sea para ir mejorando y dando a conocer la naturaleza de este aluvión de copias en HD que nos va llegando. En este caso Professor visionando el Bluray y las ediciones en DVD me quedo con el Blu, pero siendo fieles a ese Blu claro está, si le quitamos el detalle me quedo con la edición 50 aniversario.
