
Directed by Aleksandr Sokurov
Writing credits Aleksandr Sokurov
Cinematography by Aleksandr Burov & Aleksei Fyodorov
Film Editing by Leda Semyonova
Country: Russia
Language: Russian
Color: Color
Subtitles: English, Spanish, Italian, French, German
The film develops as the author’s diary, where unbiased narration is dissolved in the lyrical intonation. You watch the real persons in the particular circumstances on the screen. They are Russian frontier–guards on the Tadjik–Afghani border. But it is also a piece of art, where aesthetic laws give the theme and arrange the facts taken from life.
That is why the film begins with the story about Mozart, about death concealing under the poor cover of the daily routine, about music, breaking through this cover and absorbing spiritual voices of the Universe. And that's why the northern landscape is being shown during a long while, motionless and at the same time subtly changing.
The border between life, which is far away, and death, which is always close, this is the environment of the people in the war. That's why they attract author’s attention — and ours as well. Sometimes the filmmaker identifies himself with these people. Sokurov grew up in the family of a military officer and he understands the boyish curiosity for the warfare, in which youths must be engaged. He follows the people in the soldiers’ boots, and we, spectators, follow him; but suddenly he separates himself from his personages, he looks at them tenderly, he is puzzled, he suffers and prays.
Los diarios de la guerra, así subtitula Sokurov a esta película, y así la define. No existe una sucesión de hechos cronológicos, aunque sí diferencia las estaciones. Este es un diario en donde muestra a la gente de la guerra, personas y circunstancias reales, militares rusos en la frontera tadjik-afganí; y al mismo tiempo plasma sus más íntimos y propios sentimientos. Rompe la tradición del género documental con esta película dividida en cinco partes, en donde su particular estética reacomoda las situaciones reales y la narración imparcial se disuelve en poesía.
De esta forma comienza esta historia, con Mozart; con la muerte escondida bajo la patética máscara de la rutina diaria; con la música destrozando esta máscara; con un paisaje cubierto de nieve que muestra durante un largo rato, aparentemente inmóvil, aunque en constante y sutil cambio. La expectación del silencio y la batalla contra un enemigo invisible. El límite entre la vida, que está más allá, y la siempre cercana muerte. Así se encuentra la gente en la guerra. Esto es lo que atrae a Sokurov. Por momentos involucrado, se identifica, sigue a los soldados sobre sus mismas huellas. Pero por otros solo se aparta y los observa. Nada tiene que ver los complejos asuntos políticos de la guerra. Por el contrario, reconstruye la desoladora vida de hombres que solo cargan y descargan fusiles como una delicada metáfora visual y sonora, como un retrato de la humanidad. No es la simple crónica de un puesto armado en la frontera, sino la exploración de las fronteras mismas del hombre, de los límites de la razón y los sentimientos: la ignorancia del futuro, la angustia, la incertidumbre, la resignación a la fatalidad; pero también la concentración de todas las fuerzas vitales en el momento del peligro, el esfuerzo de la voluntad luchando por la existencia.
Código: Seleccionar todo
AVI File Details
========================================
Video Codec..: DivX 5.2 3-pass 29.970 FPS
Audio Codec..: 0x0055(MP3) ID'd as MPEG-1 Layer 3
Audio Bitrate: 119 kb/s (59/ch, stereo) VBR LAME3.96a
Frame Size...: 576x432 (1.33:1) [=4:3]
Elinks:
Parte 1: 00:37:53 308 MB 1008 kb/s


Parte 2: 00:32:44 349 MB 1364 kb/s


Parte 3: 01:26:56 699 MB 994 kb/s


Parte 4: 01:17:28 698 MB 1130 kb/s


Parte 5: 01:31:57 699 MB 931 kb/s


Extras: 00:10:41 110 MB 1318 kb/s


Reviews:
IMDB
Tren de sombras (español)
Enfocarte (español)
The island of Sokurov
Disfrutad
