http://www.imdb.com/title/tt0470951/
Enlace:
Film Title:
Un Couple parfait
(A Perfect Couple)
Director: Nobuhiro Suwa
Country: France/Japan
Year: 2005
Language: French
Time: 104 minutes
Film Types: Colour/35mm
Production Company: Comme des Cinémas/Bitters End Inc.
Producer: Masa Sawada
Screenplay: Nobuhiro Suwa
Cinematography: Caroline Champetier
Editor: Dominique Auvray, Hisako Suwa
Sound: Jean-Claude Laureux
Music: Haruyuki Suzuki
Principal Cast: Valéria Bruni-Tedeschi, Bruno Todeschini
Un Couple parfait is one of two French-Japanese creative collaborations in this year's Festival. (The other, L'Annulaire, involves a cult Japanese novel adapted to a European setting.) This film sees director Nobuhiro Suwa importing the claustrophobic, impossibly intimate tensions of his lauded film M/Other and insinuating them into a familiarly French bourgeois divorce drama. The result is a new and challenging cinematic language.
The couple in question is played by two dazzling actors, pushed to the very limits of their abilities: Valéria Bruni-Tedeschi (also appearing at this year's Festival in Le Temps qui reste) and Bruno Todeschini (also appearing in Gentille). They are exasperated with one another and seemingly out of love. Just as they have returned to France after years abroad to attend a friend's wedding together, so they also embark on the painful process of telling their friends and loved ones they are divorcing.
Virtually every scene involves this husband and wife talking over one another, correcting, arguing, remembering events differently. The pain they suffer in this process - suffered in turn by friends forced to watch this dissolution - is palpable. But this film is no abstract work. Anyone who has faced the dying days of a relationship will recall all too well these painful conversations, captured with chilling perfection in every scene.
Suwa ups the ante through his dour and (quite literally) dark aesthetic choices. Underlit throughout - perhaps to emphasize the relationship's sunset, yet also recalling a similar artistic conceit found in M/Other - Un Couple parfait makes the audience grope to find emotional intimations in half-seen facial expressions and body movements.
While there may be something endemic to Japanese cinema in the film's obsessions with public embarrassment and private emotional imprisonment, Suwa's anatomy of a dying relationship could not be more universally understood. It is a tough, wrenching work of cinema from a fascinating, uncompromising director.
- Noah Cowan
Révélation du festival de Locarno, «Un couple parfait» du Japonais Nobohiro Suwa, qui s'offre un film «à la française», torturé et bouleversant.
Paris mon amour
Par Philippe AZOURY
mercredi 17 août 2005
Locarno (Suisse) envoyé spécial
(...)
En attendant, la dernière année de règne d'Irène Bignardi aura, une fois de plus, été marquée par une absence de prise de risque du côté du jury. Le Léopard d'or est revenu au film américain Nine Lives, de Rodrigo Garcia, produit indé très scénarisé, mis en scène par un ancien de Sopranos et de Six Feet Under, qui ne dépasse pas une certaine dose de savoir-faire (beaucoup de personnages attachants, peu d'ambition derrière). Le jury aura réservé aux deux vraies réussites de la compétition des récompenses périphériques : prix spécial du jury pour Nobohiro Suwa, mention spéciale pour les frères Quays. Deux films situés aux deux pôles de la création d'aujourd'hui, l'un s'aventurant dans un maniérisme à tout crin (les Quays), l'autre s'engageant dans un ascétisme dérivé d'Antonioni et de Godard (Suwa).
(...)
H Story, le précédent opus de Nobuhiro Suwa, réinterprétait Hiroshima mon amour depuis le Japon. Un couple parfait est, quant à lui, une manière de retour à l'envoyeur, Suwa réalisant son fantasme de film français. Un film qui fait le compte de ce qu'il reste des fondements du cinéma moderne, à savoir un cinéma du couple. Celui que forment Valeria Bruni Tedeschi et Bruno Todeschini sur le point de se séparer.
A Paris pour le mariage d'un ami, ils s'enferment dans une chambre d'hôtel à Saint-Lazare, s'y disputent, se cherchent, se fuient. Elle vogue dans les allées du musée Rodin en recherche d'une image de sa solitude. Lui, dans un bar, une nuit, attend une fille, et fait la connaissance d'un pilier de bistrot, vétéran d'Algérie, qui lui raconte une guerre comme on raconte un couple : «Quand on a peur, on tue l'autre.» Plastiquement, le film est perpétuellement tendu, sur le fil, toujours prêt à casser. On attend la durée de trop, mais non, ça passe et bouleverse.
http://www.liberation.fr/page.php?Article=317714