"Bergman comienza a evidenciar síntomas de una cierta crisis creadora. De nuevo trata de esbozar, con Cara a cara (1976) una película de repercusiones psicológicas, esta vez utilizando el recurso del suspense, pero comienza a repetirse en el fondo sin aportar recursos diferentes el la forma. Parece elaborada para seguir una trayectoria personal, pero resulta más forzada, menos original, más rutinaria.
Ansikte Mot Ansikte
Face To Face
Cara A Cara
Ingmar Bergman
Liv Ullmann .... Dr. Jenny Isaksson
Erland Josephson .... Dr. Tomas Jacobi
Aino Taube .... The Grandmother
Gunnar Björnstrand .... The Grandfather
Kristina Adolphson .... Nurse Veronica
Marianne Aminoff .... Jenny's mother
Estudio de Bergman TREN DE SOMBRAS - IMDB
La película estaba prevista como una serie de cuatro episodios televisivos que acabó siendo un film único y quedan algunas secuelas de la transformación en la película, con la aparición de ciertas insistencias innecesarias."
Tren de Sombras
Cara a cara (Ansikte mot ansikte , 1976)
"Película particularmente mal considerada dentro de la filmografía de Bergman, pero que se erige, sin embargo, en una buena demostración de la validez de su arte. Un nuevo retrato lleno de fantasmas paternos y de angustiosos momentos de terror de gran calado psicológico. Se trata, asimismo, de un prodigioso retrato femenino, el de Jenny (Liv Ullmann, tan bien como siempre), una doctora cuya vida comienza a dar giros para los que ella no parece preparada, y que la colocan muy cerca del vacío más absoluto. Tras un intento de suicidio posterior a una violación (secuencia rodada con la cámara fija y una columna dividiendo el encuadre: brillante y necesario apunte estilístico) empiezan a exorcizarse los demonios que la atormentan y, así, compartirá una noche de catarsis (memorable, por intensa) en la que desvelará a su compañero Tomas (Erland Josephson, también enorme) las causas de su incapacidad para funcionar en diversos campos de lo afectivo. Este momento cambia el modo de mirar el relato, pues tras él todas las acciones que hemos visto llevar a cabo a la mujer cobran un sentido impensable hasta entonces. Retrato femenino absolutamente moderno que no excluye carga crítica pero que nunca, por mucho que se le haya acusado de ello, cae en la burda misoginia"
Miradas de Cine
"In the first scene of Face to Face, Ingmar Bergman's beautiful, agonizing new film, Dr. Jenny Isaksson (Liv Ullmann), a psychiatrist with a firm grip on what she takes to be the real world, walks through the newly empty rooms of a house she is moving out of. As she looks about, we share her particular sense of unexpected space. The texture of the wooden floors is seen as if for the first time. The white walls are bright but neutral—simply impersonal backdrops after all. In the void there are echoes of Jenny's footsteps.
Lives—even the most carefully managed—are voids filled with echoes. The echoes accumulate. Sometimes when one least expects it the mind's tuning device, a kind of psychic censor, breaks down and the echoes cannot be sanely controlled. Forgotten moments from the past push into the present. Signals cross, messages overlap. The garble in the void is insupportable. There may be nothing else to do but to turn off.
Face to Face, which opened last night at the Beekman Theater, traces Jenny's sudden, breathtaking descent into despair, her unsuccessful suicide attempt, and her apparent recovery. That is the shape of the film anyway. Face to Face, like all Bergman films, reaches out to contemplate all sorts of other things, from the more or less fixed, contemporary reality of Jenny's career, her marriage, family, and friends, to the emotional anxieties, represented by the echoes from her past, that come out of the dark to overwhelm her.
As Jenny sits on her bed in a room filled with sunlight, and sets about the task of swallowing handfuls of sleeping pills, she tells us she feels neither fear nor sadness. She is instead cheerful, excited as if going on her first train trip.
Why does Jenny do it?
The only reservation I have about Face to Face is that Mr. Bergman, perhaps for the first time, is uncharacteristically explicit when it comes to laying out the reasons for Jenny's breakdown. In a series of dreams and waking hallucinations that form important sections of the film he takes us on a guided tour of a house of Jenny's subconscious, a journey through a house of horrors as immaculately tended as a Disneyland funhouse, and carefully laid out to save the biggest surprises for the last few minutes of the ride.
This Freudian literalness is surprising in that Mr. Bergman seems clearly to believe that psychiatry is, at best, a passing fad, something of a shell game, though his feelings are ambivalent. There are times when one suspects that his vision of the decline and fall of Jenny the Psychiatrist, with whom Ingmar Bergman the artist intensely identifies, is really the analysand's ultimate revenge on the analyst. Two things are going on at the same time. The patient is saying, "He's crazier than I," but "I am him."
In his preface to the published screenplay (somewhat expanded from what we see on the screen), Mr. Bergman admits that he's always been "extremely suspicious of dreams, apparitions, and visions, both in literature and in films and plays. Perhaps it's because mental excesses of this sort smack too much of being 'arranged.'"
He goes on to say that he thinks of the dreams in this film as being "extensions of reality," and thus, I suppose, not to be taken literally as dreams (if that's not too much of a confusion).
Whatever they are, when fitted together they give us a detailed psychiatric profile of Jenny's childhood when, orphaned as a result of an automobile accident, she was raised by her maternal grandparents, who were loving, strict, and, on occasion, stupendously unfeeling.
The power of Face to Face is not in its case history. It's in the brilliant drama of an intelligent woman attempting to come to terms with all sorts of disappointments, which will never be made right, and contradictions that have to be reconciled. These are most movingly demonstrated in Jenny's relationship with her grandparents, especially her grandmother, who was an ogre in Jenny's childhood but whom we see, in old age, as a woman of profound gentleness and wisdom, being infinitely kind and patient to a husband who is fighting an angry losing battle with senility.
Almost ignored by the film is Jenny's husband, who is in America during most of the film and who, when we do see him, seems too priggish and dull ever to have interested a woman of Jenny's capabilities—though this may be because we are seeing him through the eyes of the woman who no longer loves him.
Face to Face is another tour de force for Miss Ullmann, who is nothing short of immense. I know of no other actress today who has at hand the reserves that enable her to move so effortlessly through such multiple levels of mood and feeling. But then nobody today except Mr. Bergman writes such roles for actresses. Erland Josephson, Miss Ullmann's costar in Scenes from a Marriage, is also fine in the much smaller but very affecting role of a man who might have loved Jenny but for one small impediment—his homosexuality.
With Cries and Whispers and Scenes from a Marriage, Mr. Bergman's newest film forms a trilogy quite distinct from his earlier though equally fascinating films. In these last three works, Mr. Bergman is more mysterious, more haunting, more contradictory than ever, though the style of the film has never been more precise, clear, levelheaded."
Vincent Canby, NY Times, April 6, 1976
File Name .............: Face.to.Face.cd1.avi
File Size (in bytes) ..: 734,099,456 bytes
Runtime (# of frames) .: 00:56:57 (85,427 frames)
Video Codec ...........: XviD
Frame Size ............: 608 x 384 () [=] [=1.583]
FPS ...................: 25
Video Bitrate .........: 1330 kb/s
Bits per Pixel ........: 0.228 bpp
B-VOP, N-VOP, QPel, GMC ......: [B-VOP]...[]...[]...[]
Audio Codec ...........: 0x2000(AC3, Dolby Laboratories, Inc)
Sample Rate ...........: 48000 Hz
Audio bitrate .........: 384 kb/s total (5 chnls) CBR Audio
Interleave ............: 96 ms
No. of audio streams ..: 1
File Name .............: Face.to.Face.cd2.avi
File Size (in bytes) ..: 734,490,624 bytes
Runtime (# of frames) .: 00:57:11 (85,773 frames)
Video Codec ...........: XviD
Frame Size ............: 608 x 384 () [=] [=1.583]
FPS ...................: 25
Video Bitrate .........: 1324 kb/s
Bits per Pixel ........: 0.227 bpp
B-VOP, N-VOP, QPel, GMC ......: [B-VOP]...[]...[]...[]
Audio Codec ...........: 0x2000(AC3, Dolby Laboratories, Inc) AC3
Sample Rate ...........: 48000 Hz
Audio bitrate .........: 384 kb/s total (5 chnls) CBR audio
Interleave ............: 96 ms
No. of audio streams ..: 1
Elinks:
Ansikte mot ansikte - Ingmar Bergman cd1.avi
Ansikte mot ansikte - Ingmar Bergman cd1.srt
Ansikte mot ansikte - Ingmar Bergman cd2.avi
Ansikte mot ansikte - Ingmar Bergman cd2.srt
Ansikte mot ansikte (Cara a Cara) - Bergman Subs SPA por Feve y Totem.zip
Subtítulos traducidos por Feve y Totem en www.cine-clasico.com
Versión corta de 114 minutos- La versión larga de 200 minutos de la Televisión no está disponible en DVD
This is the 114 min theatrical cut, not the 200 minute TV-version, which is unavailable on DVD.
Publicada por caligula en Karagarga
Emulizada y compartida por mi.
Ansikte Mot Ansikte (Ingmar Bergman, 1976) DVDRip VOSE
-
- Mensajes: 1170
- Registrado: Jue 27 Ene, 2005 01:00
- Ubicación: Lost in La Mancha
Ansikte Mot Ansikte (Ingmar Bergman, 1976) DVDRip VOSE
Lanzada en ed2k en Cine-Clasico.com
Última edición por kimkiduk el Jue 25 Ene, 2007 14:58, editado 2 veces en total.
-
- Mensajes: 188
- Registrado: Jue 27 Ene, 2005 01:00
- Ubicación: Atenas
-
- Mensajes: 2748
- Registrado: Jue 22 Ene, 2004 01:00
- Ubicación: en el cielo con murnau y ford
-
- Mensajes: 2748
- Registrado: Jue 22 Ene, 2004 01:00
- Ubicación: en el cielo con murnau y ford
-
- Mensajes: 1170
- Registrado: Jue 27 Ene, 2005 01:00
- Ubicación: Lost in La Mancha
-
- Mensajes: 164
- Registrado: Dom 11 Jun, 2006 23:30
- Ubicación: El lado de acá
-
- Mensajes: 164
- Registrado: Dom 11 Jun, 2006 23:30
- Ubicación: El lado de acá
-
- Mensajes: 1170
- Registrado: Jue 27 Ene, 2005 01:00
- Ubicación: Lost in La Mancha
-
- Mensajes: 164
- Registrado: Dom 11 Jun, 2006 23:30
- Ubicación: El lado de acá
-
- El RUIDO es el Mensaje
- Mensajes: 915
- Registrado: Mié 11 Ago, 2004 02:00
- Ubicación: En el ROSARIO de Satanás
-
- Mensajes: 1170
- Registrado: Jue 27 Ene, 2005 01:00
- Ubicación: Lost in La Mancha
Subtítulos traducidos por Feve y Totem en www.cine-clasico.com
-
- Mensajes: 164
- Registrado: Dom 11 Jun, 2006 23:30
- Ubicación: El lado de acá
-
- Mensajes: 183
- Registrado: Sab 10 Jun, 2006 18:29
Originalmente filmada para la televisión sueca en cuatro capítulos de 50 minutos de duración cada uno, fue convertida para su exhibición en los cines en un film que en Estados Unidos duraba 136 minutos y en España 110.
De la versión de más minutos se consigue un TVRip cuya imagen deja bastante que desear al lado de la calidad del DVDRip. No obstante la avidez por unos minutos más, hace que resulte interesante la opción. Al menos para comparar. Así que pongo el link al:
Bergman, Ingmar (1976) - Ansikte mot ansikte (Face to Face).en sub.tv rip.avi
.
Los subtítulos en español están en elaboración. ¡Veinticinco minutos más para fanáticos! Recomiendo que primero vean la versión en DVDRip. Luego se disfruta más encontrando aquí las escenas nuevas.
De la versión de más minutos se consigue un TVRip cuya imagen deja bastante que desear al lado de la calidad del DVDRip. No obstante la avidez por unos minutos más, hace que resulte interesante la opción. Al menos para comparar. Así que pongo el link al:
Los subtítulos en español están en elaboración. ¡Veinticinco minutos más para fanáticos! Recomiendo que primero vean la versión en DVDRip. Luego se disfruta más encontrando aquí las escenas nuevas.
-
- Mensajes: 2748
- Registrado: Jue 22 Ene, 2004 01:00
- Ubicación: en el cielo con murnau y ford
-
- El RUIDO es el Mensaje
- Mensajes: 915
- Registrado: Mié 11 Ago, 2004 02:00
- Ubicación: En el ROSARIO de Satanás
-
- Polemista nato
- Mensajes: 5679
- Registrado: Dom 17 Jul, 2005 02:00
- Ubicación: Al final del río
-
- Mensajes: 1803
- Registrado: Mar 18 Mar, 2003 01:00
- Ubicación: Dentro de una esfera virtual
Re: Ansikte Mot Ansikte (Ingmar Bergman, 1976) DVDRip VOSE
Dejo el audio en español sin sincronizar (yo no se hacerlo) sacado de un VHS para si alguien con conocimientos se anima poder hacer un dual:
http://www.megaupload.com/?d=ETIG2770
http://www.megaupload.com/?d=ETIG2770