Iracema, Uma Transa Amazônica (Jorge Bodansky, 1975) AlgoRip

Publica y encuentra enlaces p2p de filmes hasta 1980 en esta sección.
Avatar de Usuario
astrov
Mensajes: 187
Registrado: Dom 11 Jun, 2006 16:31

Iracema, Uma Transa Amazônica (Jorge Bodansky, 1975) AlgoRip

Mensaje por astrov » Lun 27 Nov, 2006 17:09

Jorge Bodansky - Iracema, Uma Transa Amazônica (1975)

Imagen

A wonderful, sad, magic brazilian semi-documentary film… an unforgettable masterpiece!

ed2k linkIracema - Uma Transa Amaz%C3%B4nica.avi ed2k link stats
ed2k linkIracema___Uma_Transa_Amaz%C3%B4nica(1).espanhol.rar ed2k link stats

"IRACEMA can be described as an interpretative or fictional documentary. In it, a small cast of non-professional (with one exception) actors improvise the action against a background of real people in real situations, filmed in direct cinema style.
Iracema, a 15-year-old Amazonian of pure Indian blood, deserts her family's boat and subsistence existence for the glittering baubles of Belem on festival day. She is picked up by Tiao Brasil Grande, who takes her with him on a run to haul virgin timber from the interior … On the return trip he dumps her at a raunchy all-night bar. (There) she is taken advantage of, deceived, abused. Her most violent abduction, significantly, is at the hands of a group of soldiers. The film refrains from voyeurism and titillation by focusing on the prelude and the results rather than on the actual experience of her degradation. Interconnected sequences of stripping and burning entire forests, of highway construction, of selling indentured workers wholesale, put Iracema's (an anagram of America) experience in a larger perspective without belaboring the point.
As the film ends, Tiao Brasil Grande runs into Iracema once again. He fails to recognize her, poorly dressed now, missing a tooth, and in the company of derelict and drunken prostitutes. He rejects her approach and then refuses her request for five cruceros. In the last shot, his new red truck vanishes down the dirt road, leaving Iracema behind, broke and stranded. "Filho de puta", she yells after him, her only revenge a self-deprecating insult.
The parallels between the colony and metropolis relation and that of the dominant male and dependent female are well taken. Tiao moves on once Iracema has been exhausted, just as the neo-colonialists freely abandon exploited territory for the virgin region further on. Tiao is always in the driver's seat; he calls the shots and Iracema goes along for the ride, convinced that she is finally going somewhere when in fact she is only being taken to her own destruction."

Avatar de Usuario
marlowe62
Stetson dissolutus
Mensajes: 6582
Registrado: Mar 06 Jul, 2004 02:00

Mensaje por marlowe62 » Lun 27 Nov, 2006 22:30

Aunque está considerada como una de las 20 mejores películas del cine brasileño, no he encontrado ni una sola referencia en castelllano.
Imagen
- Iracema – Uma Transa Amazônica. (Brasil, 1974) [90 min.]
Dirección: Jorge Bodansky y Orlando Senna.
Guión: Jorge Bodanzky y Hermano Penna.
Fotografia: Jorge Bodanzky.
Música: Jorge Bodanzky.
Reparto: Edna de Cássia, Paulo César Peréio, Conceição Senna

Sinopsis. O filme é na realidade um auto-retrato da população da Transamazônica. Retrata realisticamente os problemas da região. Conta a história de uma menina do interior, que vai a Belém com a família para pagar promessa na festa do Sírio Nazaré. O novo meio e as companhias que encontra levam a menina à prostituição. Conhece num cabaré um motorista de caminhão Tião Brasil Grande, negociante de madeira. Influenciada pelas outras prostitutas ela quer ir para os grandes centros ( São Paulo e Rio) e pega carona com o motorista. Saem pela Transamazônica, testemunhando toda a espécie de acontecimentos e dramas que a construção da estrada impôs aos habitantes locais. Abandonada pelo motorista num bordel à beira da estrada, a jovem se vê diante de uma realidade cada vez mais chocante e decadente.

Comentario. Um dos marcos da cinema-tografia nacional. Uma ousadia que mistura reali-dade e ficção de uma ma-neira que até mesmo confundiu os seus partici-pantes. O filme é uma grande alegoria da ocupação da região Norte através da construção da Transama-zônica. Com uma forte foto-grafia de Jorge Bodansky, o longa conta a história de Iracema (Edna de Cássia, que tinha 14 anos quando participou das filmagens), uma menina do interior do Pará que é levada para o mundo da prostituição após a sua chegada a Belém. Ao conhecer o caminhoneiro Tião Brasil Grande (Paulo César Peréio) em um cabaré, ela resolve pedir-lhe carona até os grandes centros urbanos do país, onde ela acha estar o seu destino. “Iracema – Uma Transa Amazônica” só foi parar nos cinemas brasileiros em 1980, pois a censura havia proibido a sua exibição.

Jorge Bodansky é paulista e sua especialidade é fotografia de filmes. Orlando Senna é baiano e atual secretário do audiovisual. Ambos dirigiram juntos “Gitirana”, além de “Iracema – Uma Transa Amazônica”.
Imagen
Pinchada.

Muchas gracias, astrov.