Les baliseurs du désert (Nacer Khemir, 1984) DVDRip VOSE

Foro orientado a películas de calidad posteriores a 1980. Publica sólo BDRips, DVDRips o TVRips (no Screeners, CAMs, etc.).
Avatar de Usuario
marlowe62
Stetson dissolutus
Mensajes: 6582
Registrado: Mar 06 Jul, 2004 02:00

Les baliseurs du désert (Nacer Khemir, 1984) DVDRip VOSE

Mensaje por marlowe62 » Jue 10 Nov, 2011 20:37

Imagen

Les Baliseurs du désert
(Los balizadores del desierto / Los viajeros del desierto /
El-haimoune / El Haimoune /
The Wanderers / Wanderers of the Desert.
)

(Francia-Túnez, 1984) [Color, 95 m.].
Género: Drama.
IMDb

Ficha técnica.
Dirección: Nacer Khemir.
Guión: Nacer Khemir.
Fotografía: Georges Barsky (Color).
Música: Fethi Zgonda.
Producción: -
Productora: France Média / LATIF / Satpec.
Reparto: Nacer Khemir (l'instituteur), Soufiane Makni (Houcine), Noureddine Kasbaoui (le greffier), Sonia Ichti (la fille du Cheikh), Abdelazim Abdelhack (Hadj), Hedi Daoud (le Cheikh).

Sinopsis: Un profesor es enviado a un pueblo del desierto para enseñar a los jóvenes del lugar. (FILMAFFINITY)
El Haimoune es un cuento sufí, una película poema, una búsqueda de las raíces, del amor y de la libertad. Un joven maestro llega a una lejana población en medio del desierto para trabajar con niños que nunca han ido a la escuela. En el pueblo, además de los niños, sólo quedan los ancianos, las mujeres, y una bella y misteriosa joven. Todos los hombres se fueron en busca del final del desierto. El maestro se deja embrujar por las doradas dunas de arena y por el canto andaluz de sus balizadores.
En este cuento, la magia y la realidad se entremezclan para cantar la belleza del desierto. El cineasta Nacer Khemir, a través de la delicada atención prestada a la composición de los planos y las secuencias, tratadas como cuadros, y de la poesía de su escritura, rinde homenaje al esplendor de la cultura árabe (8º Festival de Cine Africano de Tarifa, FTAC 2011).
La fecundidad de la arena.
Poético y mágico cuento sufí, sigue a un joven maestro recién llegado a una villa del desierto, donde le toca enseñar a críos que jamás han pisado una escuela. Allí sólo quedan los niños, los ancianos y las mujeres, pues los hombres marcharon a la búsqueda del final del desierto.

El tunecino Nacer Khemir entrega un lírico film, que plasma en bellas imágenes la magia del desierto, bien acompañada por las canciones de los balizadores del desierto que dan título al film (DeCine21).
La cinematografía tunecina tiene una muy escasa repercusión mundial. Este filme es uno de los poquísimos que ha tenido una cierta distribución en Occidente, seguramente como consecuencia de haber estado coproducida por Francia. De hecho, "Los balizadores del desierto" tiene unas maneras muy occidentales y no sólo por esa coproducción, sino porque los técnicos magrebíes que intervienen en el filme, como el mismo realizador, Nacer Khemir, están educados en la antigua metrópoli. Ello no es demérito en la cinta, como no lo es haber sido hecha a los pechos del despótico régimen del Partido Socialista Desturiano, del viejo y olvidado Habib Burguiba, del que ahora sólo se acordará el actual sátrapa, Ben Alí.
Narra Khemir la historia de un maestro, interpretado por él mismo, destinado a una lejana población en medio del desierto. No encontrará entre las dunas una escuela, pero sí un pueblo especial y tan humano, y encontrará también el amor, un tórrido amor entre arenas. Tiene la película un especial acento lírico, como si encontrara un venero poético entre la calidez de las doradas dunas, la hermosa fotografía y la indolencia de los árabes del lugar, entre el paraíso y el infierno (Enrique Colmena, Criticalia).
- Fulvia Nicolás: "El filme tunecino 'Los balizadores del desierto' triunfa en la Mostra de Valencia", El País.
Un instituteur s'installe dans un village du désert Sud-Tunisien dans le but d'éduquer les enfants qui n'ont jamais été à l'école... (Cinémotions)
--------------------------------------------------
IMDb: A teacher is assigned to a remote desert village that is obsessed with a mysterious buried treasure and whose children are cursed to wander the desert.
AMG SYNOPSIS:Tunisian director Nacer Khemir kick-started his multi-award winning desert trilogy with Al-Haymun (The Wanderers of the Desert). This gentle drama begins with a teacher's arrival in a village school situated in the middle of the desert; he assumes control and administration of the charges, and begins to adjust to life in the region, prompting a slice-of-life portrait of the day-to-day in the Middle East. Khemir, however, intercuts these lyrical observations of the school, the teacher and the various students with startling fantasy elements that pull from centuries of Middle Eastern lore and demonstrate influence by The Arabian Nights. As the narrative rolls forward, mythical characters spring from nearby wells and dunes of sand; the local children scuttle through a strange subterranean labyrinth; an odd ship washes up in the desert; and the teacher treks off to an undefined meeting and never returns. Khemir unexpectedly turns his onscreen landscape into the intersection between the routine day-to-day of desert life and centuries of indigenous legend - giving the story itself a shimmering magic realist quality. -- Nathan Southern

AMG REVIEW:
Spoiler: mostrar
Something must have been lost in the translation with this fantasy-tinged Tunisian effort from 1984. The barely intelligible premise has to do with an instructor (writer-director-star Nacer Khemir) who arrives at an eccentric community in the middle of the desert. His mission involves teaching the students of a crumbling, decrepit old town populated by a nearly indistinguishable cast of Arabic characters. Unfortunately, that's about as exciting and as lucid as this opus gets. The bottom line: Wanderers of the Desert is the kind of foreign film that gives foreign films a bad name. As the narrative unfurls, bizarre events transpire, many of which revolve around the past disappearance of a pack of children from the town - the "wanderers" of the title - allegedly lured away from the community by a mysterious force said to hold the town under a "curse." Just before this Hamelin-like event, the children each dreamt of a creature from Arabic mythology - a centaur-type character with the torso and countenance of a lusty young woman, which apparently summoned them into decades of wandering aimlessly, and which appears in the picture, from time to time, as a static illustration on a wall tapestry. Khemir also tosses in such occurrences as an empty ship (owned by Sinbad the Sailor) that "washes up" in the middle of the desert, rumors of a buried treasure in the desert that prompted one poor fellow to spend 50 years of his life digging through the sand in vain; and a spirit that emerges from a well to communicate with an odd little boy whose head is shaven into a mullet. Khemir's most overwhelming mistake lies in plunging his audience into a realm with which most non-Arabic viewers are completely ignorant. One senses that a very definite logical fabric may lie buried beneath the meager excuse for a narrative; sorting out the meanings is another matter altogether, and close to impossible at that. The writer-director obviously wanted to create a "mysterious" and "mystical" ambience by staying two steps ahead of the audience in terms of comprehension, and that's fine, but he errs to the other extreme by venturing into the completely unintelligible. Khemir fails to define even the basics of the world handed to us - the cornerstone of solid storytelling. Even twenty, thirty, forty minutes in, we have only the faintest semblance of what is happening and who everyone is. Some films - Boorman's flawed Zardoz comes immediately to mind - begin in this manner and then gradually, and ingeniously, hand the audience the pieces necessary to complete the puzzle; in the case of Wanderers, we feel as baffled at the conclusion of the story as we did at the outset. The writer-director fills his narrative with odd plot points, such as the desire of the said little boy to collect and break every mirror in the town to cause a garden to blossom (???), and the ghostly appearances of a wizened old woman in a black turban who eventually lures the schoolteacher into oblivion. Presumably these events have some sort of allegorical or symbolic denotation within the context of Middle Eastern lore, but if so, it will fly well outside the radar of anyone without a doctorate in Arabic studies. (Perhaps they could have asked Salman Rushdie to do an explanatory voiceover on the DVD). On an equally dispiriting note, one senses that Khemir is aggressively striving for a "mythological" ambience, and one can palpably feel the instances in which he misses the mark; the dishwater dull emergence of the spirit from the well comes immediately to mind (we merely see human hands emerging from over the top of the stone rim and a rather average-looking man climb out) as does the director's decision to never actually picture the animate female centaur onscreen. It would not even be necessary for Khemir to include mythical creatures here to accomplish the ambience he is seeking (Fellini Satyricon comes to mind as a film that established the feeling without resorting to non-human characters), but he at least needs a series of striking, quasi-apocalyptic visuals. (The two that came to mind for me were the top of the spirit's face emerging from the surface of the well water, and a giant inanimate head attached to the prow of the ship). Regardless, Khemir completely misses the mark. Given how remarkably banal, and excruciatingly boring, and un-fantastic, the characters and situations are, one might as well be watching a Middle Eastern remake of Chantal Akerman's Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles. -- Nathan Southern
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Versión DVDRip VO+SE 749 Mb.
Publicada por CLeTuS KaNK en sharethefiles.
Enlaces:
ed2k linkelhaimoune.1986.dvdrip.avi ed2k link stats

Subtítulos: English, French, German (VobSub).
ed2k linkelhaimoune.1986.dvdrip.idx ed2k link stats
ed2k linkelhaimoune.1986.dvdrip.sub ed2k link stats

Subtítulos: (SubRip)
ed2k linkelhaimoune.1986.dvdrip.eng.srt ed2k link stats
ed2k linkelhaimoune.1986.dvdrip.fra.srt ed2k link stats
ed2k linkelhaimoune.1986.dvdrip.deu.srt ed2k link stats
ed2k linkelhaimoune.1986.dvdrip.ptb.srt ed2k link stats

Subtítulos (descarga directa): castellano / inglés / árabe.
(1) Subs en castellano subidos por intranauta, para el "DVDRip de CLeTuS (KG), 749.87 MB, traducción propia para veinticuatrofps.com".

Datos técnicos:

Código: Seleccionar todo

Source: DVD Rip
Duration: 1h 31mn
Dimensions: 688 x 432
Framerate: 25 fps
Codec: XviD @ 1035 Kbps (BVOP)
Audio: MP3 @ 83 Kbps (VBR)
Language: Arabic
Subtitles: English, French, German (VobSub), English (SRT) 
Capturas:
Imagen
Imagen
Imagen
Imagen
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Enlaces relacionados:
Le collier perdu de la colombe (Nacer Khemir, 1991) DVDRip VOSE
Bab'Aziz (Nacer Khemir, 2005) DVDRip VOSE
Filmografía temática El Desierto.
Filmografía temática Pueblos del mundo.
Saludos.

mot
Mensajes: 2281
Registrado: Vie 09 Jun, 2006 23:39

Re: Les baliseurs du désert (Nacer Khemir, 1984) DVDRip VOSE

Mensaje por mot » Vie 11 Nov, 2011 20:17

Gracias.

Avatar de Usuario
euridoco
Mensajes: 194
Registrado: Vie 18 May, 2007 17:43

Re: Les baliseurs du désert (Nacer Khemir, 1984) DVDRip VOSE

Mensaje por euridoco » Sab 12 Nov, 2011 20:50

Gracias, por permitirnos conocer otras mirades !!

Avatar de Usuario
preacher
Mensajes: 194
Registrado: Vie 10 Oct, 2008 12:20

Re: Les baliseurs du désert (Nacer Khemir, 1984) DVDRip VOSE

Mensaje por preacher » Dom 13 Nov, 2011 09:37

Gracias, marlowe e intranauta. :plas: